راهبردها
راهبردها و راهکارهای اجرایی(Strategies & Programs):
راهبردهای هدف اول(ساماندهی نظام جامع پژوهش و فناوری دانشگاه)
1. توسعه فرهنگ پژوهش و بسط روحیه پژوهشگری با تأکید بر روحیه کار جمعی
1.1 تقویت فرهنگ کار گروهی و مشترک در فعالیتهای پژوهشی
1.2 ایجاد هستهها و شغلهای موقت پژوهشی(پسا دکتری- پژوهشگر میهمان- دستیار پژوهشی)
1.3 پشتیبانی از فعالیتهای علمی بینالمللی استادان و دانشجویان
1.4 گسترش انتشار آثار (کتاب و مجلات) تألیفی و ترجمه ای از طریق تسهیل فرایندهای حقوقی و اجرایی
1.5 هدایت گروههای آموزشی و پژوهشی برای تدوین درخت پژوهشی اساتید
2. تسهیل فرایندهای اجرایی و فعالیتهای پژوهشی از طریق اصلاح ساختار
2.1 اصلاح فرایندهای حوزه پژوهش از طریق تهیه و اصلاح آیین نامهها و شیوه نامهها
2.2 تدوین نظام آماری کارآمد و رتبه بندی اعضای هیأت علمی ،گروهها ،دانشکدهها
2.3 ساماندهی، فعالسازی و بازمهندسی فعالیتهای مراکز پژوهشی دانشگاه در جهت نیازهای کاربردی
2.4 ایجاد زمینههای مشترک برای همکاری انجمنهای علمی دانشجویی با مراکز پژوهشی
2.5 گسترش رویکرد بینالمللیسازی در دانشکدهها و مراکز پژوهشی
3. توسعه دسترسی به منابع اطلاعات معتبر علمی
3.1 افزایش امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی معتبر علمی
3.2 طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی
3.3 افزایش نمایهپذیری گزارشهای پژوهشی دانشگاه در پایگاههای بینالمللی
3.4 ایجاد پروفایلهای پژوهشی پژوهشگران در پورتالها و دروازههای پژوهشی بین المللی
3.5 استفاده از ظرفیت های بینالمللی از طریق عضویت در کنسرسیوم های محتوایی
4. توسعه شبکههای ارتباطی پژوهشی
4.1 استقرار سامانه جامع نشریات دانشگاه
4.2 استقرار سامانه مدیریت امور پژوهشی
4.3 استقرار پورتال کتابخانه ای
4.4 برنامه ریزی برای ایجاد پروفایل پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان در سامانه مدیریت امور پژوهشی
4.5 توسعه بستر تعاملی میان پژوهشگران و مراکز پژوهشی از طریق وبسایت معاونت پژوهشی
5. توسعۀ کارآفرینی و تجاریسازی یافتههای پژوهشی
5.1 توسعۀ فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه
5.2 حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و کارآفرینی
5.3 هدایت فعالیتهای پژوهشی به سوی تأمین نیازهای صنعت و جامعه
5.4 تشکیل اتاق فکر پژوهش در دانشکدهها و مراکز پژوهشی
5.5 تدوین برنامه استراتژیک پژوهش با رسالت کاربردیسازی علوم انسانی
5.6 ایجاد و تقویت زیرساخت لازم برای بازاریابی و تشویق سرمایهگذاری بخش غیر دولتی در اجرای پژوهشهای دانشگاهی
5.7 برقراری ارتباط مستمر و هم افزا بین سه جریان تولید ، انتشار و کاربرد دانش(چرخۀ دانش) و تقویت فرایند تبدیل ایده به محصول
راهبردهای هدف دوم(ساماندهی و ارتقاء منابع در حوزه پژوهش)
6. شناسایی، جذب و توانمندسازی استادان، دانشجویان و کارشناسان حوزۀ پژوهشی
6.1 جذب استادان پژوهشگر و توانمند سازی اعضای هیأت علمی
6.2 شناسایی و توانمندسازی استعدادهای پژوهشی دانشجویی
6.3 حمایت از تشکیل هستههای پژوهشی در انجمنهای علمی و دانشجویی
6.4 سیاستگذاری و برنامه ریزی برای ارائۀ آخرین دستاوردهای علمی در قالب کارگاهها و دورههای آموزشی- پژوهشی
6.5 تقویت و ارتقای توان فنی و تخصصی کارشناسان حوزۀ پژوهشی دانشگاه، دانشکدهها و مراکز پژوهشی
7. بازمهندسی و بهبود فرایندهای اجرایی دوره های دکتری پژوهش محور
7.1 ارتقای کیفی دورههای دکتری پژوهش محور
7.2 تدوین سازوکارهای نظارت بر دوره های دکتری پژوهش محور
7.3 فعالسازی پژوهشکدهها برای جذب دانشجویان برای تدوین رسالۀ دکتری
8. هدفمندسازی رسالههای دکتری و پایان نامههای کارشناسی ارشد
8.1 تدوین سازوکار انجام فعالیتهای پژوهشی دانشجویی
8.2 ارتقای توان فنی و تخصصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منظور بهبود کیفی رسالهها و پایاننامه
8.3 ارتقای توان علمی و فنی استادان راهنما، مشاور و داوران رسالهها و پایاننامهها
8.4 هدایت پایاننامه ها و رسالهها در جهت اولویت های پژوهشی و هدفمندکردن تحقیقات دانشگاه
8.5 اصلاح ساختار شکلی و محتوایی رسالههای دکتری و پایاننامههای کارشناسی ارشد
9. هدایت و حمایت از ظهور استعدادهای دانشجوئی در مقطع کارشناسی
9.1 تدارک سازوکارهای شناسایی دانشجویان کارشناسی مستعد پژوهش
9.2 برنامهریزی و حمایت از دانشجویان مستعد برای شرکت درالمپیادهای دانشجویی
9.3 برگزاری مسابقات علمی- پژوهشی دانشجویی
9.4 حمایت از گسترش نشریات علمی تخصصی برای درج مقالات دانشجویی
9.5 حمایت از الگوهای جدید فعالیتهای پژوهشی دانشجوئی (تشکیل باشگاهها و پژوهشسراهای دانشجویی)
10. ارتقای منابع مادی و زیرساختهای مورد نیاز پژوهش
10.1 تدوین الگوی مطلوب امکاناتی و تجهیزاتی دانشکده ها، پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی دانشگاه
10.2 حمایت از تجهیز و کارآمدسازی قطبهای علمی دانشگاه
10.3 ساماندهی نظام بودجهریزی پژوهشی دانشگاه
10.4 بودجهریزی مکانی پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی دانشگاه
10.5 تدارک امکانات اسکان و ایجاد تسهیلات مناسب برای دانشجویان، اساتید و مهمانان خارجی دانشگاه
راهبردهای هدف سوّم(افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه و ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی)
11. ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام های رتبهبندی
11.1 بهرهمندی از شاخصهای رتبهبندیهای بینالمللی در پذیرش استاد و دانشجو
11.2 پایش مستمر فعالیتهای پژوهشی در جهت ارتقای علمی دانشگاه
11.3 برقراری ارتباط مستمر بین دانشگاه و نهادهای رتبه بندی
11.4 پیگیری بومیسازی شاخصهای رتبه بندی در علوم انسانی
11.5 ترویج شاخصهای رتبهبندی در دانشگاه
12. دسترسپذیرسازی اشیای محتوایی1
12.1 نمایهپذیرسازی تولیدات علمی دانشگاه
12.2 گسترش بانکهای اطلاعاتی دانشگاه
12.3 توسعه و همسوسازی فعالیت کتابخانه های دانشکده ها و پژوهشکده ها
12.4 ارتقای سطح علمی و فنی کاربران بانکهای اطلاعاتی
12.5 گسترش کمی و کیفی منابع اطلاعاتی دانشگاه
13. تقویت فرایند برندسازی دانشگاه در حوزههای دارای مزیت نسبی داخلی
13.1 تدوین شاخصهای پژوهشی در جذب أعضای هیأت علمی که قابلیت برند شدن دارند
13.2 شناسائی حوزه های اولویتدار اختصاصی دانشگاه و تمرکز بر برندسازی این حوزهها
13.3 برنامهریزی برای معرفی مزیتهای نسبی دانشگاه به جامعه، صنعت و دستگاههای اجرائی
13.4 مهندسی مجدد سمینارها و همایشها با هدف حضور مؤثر در جامعه و برندشدن دانشگاه در حوزههای مربوطه
14. ارتقای کیفی آثار علمی منتشرۀ دانشگاه
14.1 اصلاح رویکرد و ارتقای سطح کیفی تولیدات علمی بر مبنای اولویت های پژوهشی دانشگاه
14.2 ارتقای سطح کیفی انتشار کتب علمی دانشگاه
14.3 بهبود کیفیت فنی و محتوایی انتشار مجلات علمی دانشگاه
14.4 تدوین معیارهای انتشار آثار علمی نویسندگان سایر مراکز علمی و پژوهشی
14.5 برنامه ریزی برای تولید آثار تقاضا محور با رویکرد حضور فعالانه در عرصه های مختلف جامعه
15. ارتقای سطح کمی تولیدات علمی دانشگاه
15.1 افرایش تعداد(درصد) مقالات،کرسیها، نشستها و کارگاهها بر اساس جدول زیر:
مقالات، کرسیها ، نشستها و کارگاهها
سال 93
سال96
مقالات داخلی
علمی- پژوهشی
به ازای هر عضو هیأت علمی 1/5 مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 2/4مقاله
علمی- ترویجی
به ازای هر عضو هیأت علمی 0/7 مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 1/1مقاله
علمی- مروری
به ازای هر عضو هیأت علمی 0/7 مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 1/1 مقاله
مقالات همایشهای داخلی معتبر
به ازای هر عضو هیأت علمی 0/7 مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 1/1مقاله
مقالات خارجی
ISI,Scopous و مقالات معتبر غیر ISI و Scopous
به ازای هر عضو هیأت علمی 1مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 6/1 مقاله
مقالات همایش های بین المللی معتبر
به ازای هر عضو هیأت علمی 1مقاله
به ازای هر عضو هیأت علمی 6/1 مقاله
کرسیها
کرسی های نقد و نظریهپردازی
به ازای هر عضو هیأت علمی 1/0 کرسی
به ازای هر دانشکده 2/4 کرسی
به ازای هر عضو هیأت علمی 16/0 کرسی
به ازای هر دانشکده 7/6 کرسی
کرسیهای ترویجی
به ازای هر عضو هیأت علمی 3/0 کرسی
به ازای هر عضو هیأت علمی 5/0 کرسی
نشستها
داخلی
به ازای هر عضو هیأت علمی15 /0 نشست
به ازای هر عضو هیأت علمی24/0 نشست
خارجی
در کل دانشگاه 8 نشست در طول سال
در کل دانشگاه 11 نشست در طول سال
کارگاهها
داخلی
به ازای هر گروه آموزشی 1 کارگاه
به ازای هر گروه آموزشی2 کارگاه
خارجی
در کل دانشگاه 4 کارگاه در طول سال
در کل دانشگاه 6 کارگاه در طول سال
15.2 افزایش تعداد طرحهای پژوهشی و تفاهمنامه ها بر اساس جداول زیر:
نوع فعالیت
سطح
سال 93
سال 96
میزان جذب اعتبار
تعداد
میزان جذب اعتبار
تعداد
طرح برون دانشگاهی
ملی
به ازای هر گروه پژوهشی حداقل 5/2 طرح
به ازای هر عضو هیأت علمی پژوهشی 5/0 طرح
به ازای هر عضو هیأت علمی 3/0 طرح
به ازای هر عضو هیأت علمی 5/0 طرح
بینالمللی
در کل دانشگاه 1 طرح بینالمللی دانشگاهی
در کل دانشگاه 6/1 طرح بینالمللی
طرح درون دانشگاهی
به ازای هر عضو هیأت علمی 7/0 طرح
به ازای هر عضو هیأت علمی 9/0 طرح
نوع فعالیت
سطح
سال 93
سال 96
تفاهمنامهها
داخلی
به ازای هر گروه پژوهشی2 تفاهمنامه
به ازای هر گروه پژوهشی 2/3 تفاهم نامه
بینالمللی
در کل دانشگاه 6 تفاهمنامه
در کل دانشگاه 5/8 تفاهمنامه
15.3 افزایش تعدادکتب و مجلات دانشگاه بر اساس جدول زیر:
کتب و مجلات
نوع
سال 93
سال 96
کتب
تألیفی
به ازای هر دانشکده 5 کتاب تألیفی
به ازای هر دانشکده 30 کتاب تألیفی
ترجمهای
1/2 به ازای هر دانشکده
3/10 به ازای هر دانشکده
مجلات
علمی؛ پژوهشی
25 مجله علمی؛ پژوهشی
5/0 به ازای هر گروه آموزشی
35مجله علمی؛ پژوهشی
7/0 به ازای هر گروه آموزشی
علمی؛ تخصصی
17 مجله علمی؛ تخصصی
35/0 به ازای هر گروه آموزشی
14 مجله علمی؛ تخصصی
28/0 به ازای هر گروه آموزشی
15.4 افزایش تعداد همایشها و فرصتهای مطالعاتی بر اساس جدول زیر:
برگزاری همایشها و فرصتهای مطالعاتی
سطح
سال 93
سال 96
همایش ها
داخلی
به ازای هر دانشکده 2 همایش داخلی
داخلی به ازای هر دانشکده 5/2 همایش داخلی
خارجی
در کل دانشگاه 4 همایش خارجی
در کل دانشگاه 6 همایش خارجی
فرصتهای مطالعاتی
داخلی
به ازای هر عضو هیأت علمی 02/0 فرصت مطالعاتی
به ازای هر عضو هیأت علمی 03/0 فرصت مطالعاتی
خارجی
برای کل اعضای هیأت علمی 3 فرصت مطالعاتی
برای کل اعضای هیأت علمی 5/4 فرصت مطالعاتی
15.5 افزایش شاخصهای کمی کتابخانهای بر اساس جدول زیر:
شاخصهای کمی کتابخانهای
سال 93
سال 96
اشیای محتوایی
دیجیتالی
6/0 عنوان به ازای هر عضو هیأت علمی و دانشجو
5 عنوان به ازای هر عضو هیأت علمی و دانشجو
فیزیکی
11/0 عنوان به ازای هر عضو هیأت علمی و دانشجو
5/0 عنوان به ازای هر عضو هیأت علمی و دانشجو
فضای مطالعه
2000متر
200متر
تعداد کاربران
1000 نفر
1000 نفر
راهبردهای هدف چهارم(ارتقای سطح همکاری ها و تعاملات بین المللی دانشگاه )
16. گسترش همکاری علمی با دانشگاهها، نهادها و سازمانهای بینالمللی
16.1 پشتیبانی و حمایت(مالی و غیر مالی) از متقاضیان حضور(استادان و دانشجویان) در همایشهای علمی معتبر بینالمللی
16.2 گسترش برگزاری دورهها و همایشهای مشترک با دانشگاهها و مراکز علمی معتبر بینالمللی
16.3 اشاعۀ فرهنگ ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان خارجی دانشگاه
16.4 گسترش بهرهگیری از زبانهای بینالمللی در دانشگاه
17. بینالمللیسازی فعالیتهای دانشگاه علامه طباطبائی
17.1 افزایش حضور دانشگاه در عرصه بینالمللی از طریق عضویت در مجامع علمی بینالمللی
17.2 تعامل با مراکز علمی جهان از طریق انعقاد تفاهمنامههای بینالمللی
17.3 تسهیل فرایند اعزام استادان و دانشجویان دکتری به فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور
17.4 تسهیل فرایند جذب پژوهشگران خارجی و ایرانیان مقیم خارج برای استفاده از فرصت مطالعاتی در دانشگاه
17.5 ارتقای سطح آیین و اصول تشریفات ملی و بینالمللی در دانشگاه
18. تقویت فرایند برندسازی دانشگاه در حوزههای دارای مزیت نسبی بینالمللی
18.1 تقویت موسسه آموزش عالی بیمه اکو به عنوان یکی از مراکز اصلی آموزش رشتههای مدیریت و بیمه در میان کشورهای عضو اکو
18.2 تقویت رشتههایی مانند روزنامهنگاری به عنوان یکی از برندهای اصلی دانشگاه علامه طباطبائی در سطح ملی و منطقهای
18.3 تأسیس مرکز آموزش بینالمللی زبان پارسی و ایرانشناسی برای تدریس به اساتید و دانشجویان خارجی
18.4 شناسایی مزیتهای رقابتی دانشگاه علامه طباطبائی در عرصه بین المللی
19.کمک به تقویت روابط خارجی از طریق گسترش دیپلماسی علمی
19.1 اجرای پروژههای مشترک علمی با دانشگاه ها و مراکز علمی بینالمللی(طرح ایکارد)
19.2 گسترش تبادل استادان ایرانی و خارجی برای تدریس در دانشگاه های دو طرف(طرح ایکاید)
19.3 مهندسی هدفمند نشستها و همایشهای بین المللی در جهت اولویتهای سیاست خارجی کشور
19.4 تعامل نظام مند با متفکرین برجستۀ علوم انسانی از طریق برگزاری جشنواره و اعطای جایزه بین المللی علامه طباطبائی
راهبردهای هدف پنجم(توسعه علوم انسانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی-ایرانی)
20. گسترش فرهنگ نقدپذیری در علوم انسانی
20.1 ارتقای روحیۀ نقدپذیری در دانشگاه از طریق نقد آثار و نظریات
20.2 هدایت کرسیهای ترویجی به سوی نقد یافته های علمی
20.3 تشکیل دبیرخانه جایزه بینالمللی علامه طباطبائی در زمینه رشتههای علوم انسانی
20.4 توسعۀ و تعمیق فرهنگ گفتگو میان استادان و دانشجویان
20.5جهتدهی فعالیتهای پژوهشی به سوی نقد و بررسی مسائل روز جامعه
21. حمایت از گفتمانسازی علمی بر پایه سنتهای بومی و تجارب بین المللی
21.1 تقویت قطبهای علمی با رویکرد ارزشهای ایرانی و اسلامی
21.2 تدوین الگوهای بومی شبکه های دانش در تحقیق و توسعه علوم انسانی
21.3 حمایت از تولید و ترویج نظریات بومی در علوم انسانی با محوریت کرسیهای نظریه پردازی
21.4 حمایت از ترویج و اشاعۀ نظریات بومی علوم انسانی درعرصۀ بین المللی
22. ارتقای جايگاه علمي و ارزشي علوم انساني
22.1 ايجاد سازوكار مناسب تعامل علمي دانشگاه با حوزههاي علميه
22.2 رعایت هنجارهای پژوهشی و مالکیت فکری و معنوی در راستای نظام پژوهشی مبتنی بر آموزه های اسلام
22.3 شناسایی نقاط مشترک علوم اسلامی و علوم انسانی